VRIJDAG 19 okt 2018
Voor deze reis naar het land van vuur en ijs vertrekken wij van Brussel-Zaventem Airport. Via de opstapplaatsen Heerlen, Urmond en Roermond arriveren we ruim op tijd bij het vliegveld. Ik deel in de bus de e-tickets en mijn kaartje met telefoonnummer uit en vertel kort wat mijn functie op deze reis is. De calamiteitenenveloppen stop ik in mijn rugzak en ik zal ze de hele reis bij me houden. Op deck 3 van pier A kunnen we inchecken voor de Iceland Air-vlucht FI555 van 14.00 uur en met een kwartiertje vertraging vertrekken we naar Airport Kevlavik. We landen om 15.30 uur op Kevlavik (het is hier twee uur vroeger) en onze transfer-chauffeur staat in de aankomsthal te wachten met het bord “Jacobs Reizen”. Na zo’n drie kwartier rijden over de lavavelden met hun begroeiing van lage struiken en vooral mos, zijn we in de hoofdstad van IJsland. Het hotel Plaza Centre ligt midden in het oude centrum, een ideale plek.

Inchecken gaat redelijk snel maar er is een kleine, ons niet vooraf meegedeelde, verrassing: het pinapparaat van het hotel accepteert alleen creditkaarten, dus geen bankpas, ook geen wereldbankpas. De gasten die geen creditkaart hebben, dienen 200 euro te betalen (cash) als borg voor eventuele uitgaven in het hotel. Het bedrag wordt op de laatste dag in euro’s terugbetaald, minus natuurlijk de kosten die gemaakt zijn. Buiten het hotel, even naar rechts is een ATM. Niemand heeft verder opmerkingen over de kamer en omdat het intussen 18.00 uur is geworden besluiten we om 19.00 uur met de hele groep bij Café Paris te gaan eten. IJslanders zijn echte “uitgaanders” en het is overal erg druk op deze vrijdagavond, maar voor onze groep worden toch twee tafels vrijgemaakt. De vis is altijd vers op IJsland, de schapen en lammeren zorgen voor goed vlees en de lamssoep is zelfs een nationaal gerecht. Heerlijk. Dankzij de kassen is er ook verse groente op het eiland, vroeger alleen aardappelen. IJslanders zijn gemakkelijke mensen, de gasten die nog een afzakkertje gingen drinken in de Pub hoorden er gelijk bij. En… hier noemt iedereen iedereen bij de voornaam, ook de president, ook de dominee. De receptionist spreekt je dus aan met je voornaam. En mocht je iemand willen opzoeken in het telefoonboek? Men staat geregistreerd op voornamen!
Morgen komt gids Helga ons om 9.00 uur in de lounge van het hotel ophalen voor de stadstour. Het ontbijt is vanaf 7.00 uur en (achteraf bezien) uitstekend.

ZATERDAG 20 okt 2018
Het symbool van Reykjavik (Rookbaai) is de grote Hallgrimskirkja, maar voor we die gaan bekijken voert Helga ons langs andere bezienswaardigheden. We lopen een paar straten door het oude centrum, naar het moderne stadhuis, rijden met de bus door de oude en de nieuwe haven en naar Harpa, het grote concertgebouw. Helaas is het donker en bewolkt weer zodat we de schitterende lichtschakeringen in de glasblokken aan de gevel niet te zien krijgen. Er is een groot congres gaande en in Harpa kunnen we alleen de begane grond bekijken. Het strakke lijnenspel in de architectuur over de verdiepingen, de glasblokken ook hier in het interieur: het lijkt wel een tekening van Esscher. Het bezoek aan het zwembad Laugadalur maakt ons duidelijk dat zwemmen een zeer sociale bezigheid is. Na of voor het werk even in de hotpot en dan een baantje in het zwembad in de openlucht. Het water buiten is 28/30 graden. Na een boeiend bezoek aan het Nationaal Museum vertrekken we naar de Perlan. Een markant uitzichtspunt waar vroeger het warme water in grote ronde containers werd opgeslagen. Volgend jaar wordt het museum “Vikingen” geopend. Hierna bezoeken we de Hallgrimskirkja. Helga vertelt overal achtergrondverhalen en kent de geschiedenis van IJsland en van Reykjavik op haar duimpje. Ze weet goed te doseren en het blijft interessant. Intussen is het 14.00 uur geworden en de bus brengt de gasten die wat rust willen naar het hotel. Ik ga nog met enkele gasten naar de beeldentuin van Einar Johanson, dat is een prachtige belevenis. Die avond eten we bij Reykjavik Fish en Chips. In Reykjavik struikel je over de goede, gezellige restaurantjes. Het is de kunst iets uit te zoeken dat voor ieders portemonnee geschikt is.

ZONDAG 21 okt 2018
Om 9.00 uur lopen we met Helga naar het stadhuis en de wachtende bus. Vandaag bezoeken we “De Gouden Cirkel”, een gebied met verschillende natuurfenomenen. We rijden over de bergpas door thermisch gebied. Er zijn energiefabrieken gestart. Het warme water, wordt vanaf hier ook in lange pijpen zigzaggend naar containers bij Reykjavik getransporteerd. Het voorziet de hele stad van warm water. Schapen zijn er veel op IJsland, evenals kleine paarden. Ze mogen tot de echte winter vrij rondlopen over de bergen en graslanden daarna worden ze bijeengedreven in een soort stallen in de vorm van een taart in punten. Rettir. Iedere boer kan dan zijn eigen schapen of paarden terugvinden. We stoppen om zo’n stal te bekijken en ook de waterval daarbij, met een zalmtrap. Maar het is niet de tijd van de zalmtrek, jammer genoeg geen zalm te zien.
De Gullfoss (foss is waterval) is breed en stort zich in twee cascades naar beneden. Wanneer het even ophoudt met regenen kunnen we zelfs twee regenbogen zien over de waterval. Goud,(gull) slaat op de schittering van de regendruppels in zonlicht maar ook op de potten goud die aan het einde van de regenbogen te vinden zijn. Dan rijden we naar de geiser Strokkur. Deze ligt midden in het thermisch gebied Haukadalur en stoom komt hier overal uit de grond. Strokkur spuit elke 7 minuten zo’n 35 meter heet water de lucht in.
Na een uitstekende lunch rijden we naar de Dingvallei. Hier zien we hoe de Eur-Aziatische en de Amerikaanse tectonische platen uit elkaar drijven en we lopen door een van de ontstane kloven de vallei in. Per jaar wordt de kloof hier 2 cm breder! Onze gids vertelt boeiend over IJslands geschiedenis. Hier werd aan het begin van de tiende eeuw het IJslands Parlement opgericht, het oudste parlement ter wereld. Wanneer wij de vallei binnenlopen begint het te sneeuwen…, wat een timing! Prachtig. Door de Dingvallei, langs de echomuur, langs de waterval waarin de vermeende heksen werden berecht, lopen we terug naar de bus. Een kalme wandeling, een afstand die iedereen kan afleggen. Tegen 17.00 uur zijn we terug in het hotel. Voor de avond kiezen we weer een restaurantje. Dit is natuurlijk altijd vrije keuze, iedereen staat het vrij te gaan eten waar men het leuk vindt. Dat is niet moeilijk in Reykjavik.

MAANDAG, 22 okt 2018
Een dag om vrij te besteden. Ik informeerde al eerder alle gasten over de mogelijkheden. Whalewatching (3 uur in de baai voor Reykjavik), de Blue Lagoon (thermisch bad) , een bustocht langs de Zuidkust van IJsland met het stadje Vik en de Reynisfjara lavastranden als eindpunt. Omdat de weersvoorspelling erg slecht is, kiezen we voor de Zuidkust. Via Grayline krijgen we nog een bus en een Duitssprekende driver/guide, Matthias. Om 8 uur worden we opgehaald en tegen 17.00 uur zullen we terug in het hotel zijn.
We rijden weer over de bergpas en dan langs het vlakke land aan de zee. Tot bij de bergketen waarin de watervallen, de vulkanen en de gletsjers liggen. Het is zo nevelig en regenachtig dat we de vulkanen niet kunnen zien. De gids vertelt over de vulkanen en vult na zijn opmerking: “maar ja, dat kunnen jullie nu helaas niet zien” steeds zijn verslag aan met een volksverhaal over de betreffende vulkaan of gletsjer. Zo vliegt de tijd en na een bezoek aan Seljalandsfoss, waarlangs enkele gasten omhoog klimmen voor het uitzicht, komen we in Vik. We bezoeken dan de zwarte stranden en de grot met de basaltzuilen. Hier kun je zien waar de architect van de Hallgrimskirkja de inspiratie vandaan haalde. In zee zien we twee versteende nacht- trollen die een schip proberen te bergen. Ze vergaten dat de zon opkwam en daar kunnen nachttrollen niet tegen. Ze versteenden met schip en al en staan nu voor eeuwig voor Vik in zee. Intussen zijn we wel drijfnat geworden en we slaan het bezoek aan het openluchtmuseum Skogar over. De laatste waterval is de Skogafoss. De dapperen onder ons kunnen hier achter de waterval langslopen, maar we zijn al zo nat geworden dat de meeste gasten genoeg hebben aan kijken en fotograferen. Indrukwekkend watergeweld.

Vanavond eten we met een grote groep, aan een ronde tafel in restaurant Geysir naast ons hotel. Twee gasten zijn naar de Blue Lagoon gegaan en ze vertellen later dat het een belevenis was! Maar vannacht worden we om al 3.30 uur gewekt, we maken het dus niet al te laat.

DINSDAG 23 okt 2018
Na een klein ontbijt brengt August ons naar de luchthaven Kevlavik. We hebben de vlucht van 7.40u naar Brussel. Na het inchecken is er tijd voor koffie en op de geplande tijd vertrekken we.
Na landing worden we in twee busjes worden we teruggebracht naar onze opstapplaatsen en komt er een einde aan een prachtig bezoek aan bijzonder IJsland.

Er is zoveel te vertellen over IJsland, de Vikingen, de geschiedenis, de vele vormen van kunst, de geografie. Ik kan alleen maar zeggen dat het eiland een bezoek meer dan waard is en het is géén vakantie. Het is een belevenis, een emotie en een rijke ervaring.