27 september: Om 13.45 uur stapt de laatste gast in het busje van Taxi Limburg en vertrekken we uit een zonnig Venlo richting Weeze. We hebben veel geluk dat we donderdag vertrekken omdat Ryan Air vrijdag staakt! Het  is niet druk met inchecken, wel worden sommigen op explosieven gecontroleerd. We vertrekken keurig op tijd. Inmiddels heb ik de calamiteitenenveloppen ontvangen en kennis gemaakt met onze gasten. Luisa, onze gids, staat al te wachten en brengt ons naar de bus waar Oscar, de chauffeur ons in ongeveer 30 minuten naar het hotel bracht. Voor ons is net een grote groep aangekomen we besluiten in verband met de tijd eerst te eten en daarna in te checken. Na het eten vertrekt iedereen naar zijn kamer en is er voor de liefhebber nog flamingo dansen in de zaal, de meeste gasten zijn na de lange reis echter te moe en morgen is het vertrek al om 8 uur.

28 september: Excursie Cordoba

Chauffeur : Paco

Gids: Luisa

Plaatselijke gids: Maria

Uit een lichtelijk bewolkt Torremolinos vertrekken we richting Cordoba. Ondertussen vertelt Luisa waar de naam Torremolinos vandaan komt, vroeger in de 14 e eeuw bouwden de Arabieren de stad om de Torremolinos , watermolen, nu nog hebben ze hun eigen waterbronnen. Rechts zien we Malaga liggen, 3000 jaar geleden  gebouwd door de Feniciërs. De route gaat door Montis de Malaga en aan de andere kant van de berg is veel wijnbouw. Andalusië heeft veel ondergrondse bronnen dat zeker voor de landbouw in droge periodes een uitkomst is. Er is nl. een tropisch tot sub tropisch klimaat. Halverwege hebben we een koffiestop en om 11.00 uur zijn we in Cordoba. Hier krijgen we een rondleiding van Maria door de Moskee Kathedraal. Ongelofelijk mooi en groot, ook de verwevenheid van 2 godsdiensten voelt goed. We hebben allemaal onze eigen audio wat erg plezierig is, de gids is voor iedereen dan ook goed te verstaan. Hierna lopen we door de Joodse wijk met smalle straatjes en mooie pleintjes. Lunchtijd en vrije tijd. Met een gast ga ik nog naar het Kasteel Alcázar met zijn prachtige tuinen en waterpartijen. Natuurlijk ook nog even over het aquaduct gelopen. Om 15.30 u vertrekken we weer en rond 18.00 uur zijn we weer terug in het hotel. Luisa trakteert ons op een welkomstdrankje en geeft ons uitleg over de rest van de week. We eten nu in salon daar staan mooie ronde gedekte tafels en we zitten daardoor gezellig bij elkaar.

29 september excursie naar Ronda

Chauffeur:Paco

Gids: Luisa

Plaatselijke gids: Jesus

We kunnen rustig aandoen want we vertrekken pas om 9.30 uur met de bus naar Ronda. Het is een beetje bewolkt en hebben zelfs wat regen onderweg. Het is een afwisselende tocht langs de kust en dan de bergen in. Er is weinig industrie in Andalusië, toerisme is belangrijk. We komen langs het grootste kurkeiken woud en kastanje plantages. Luise vertelt ons tijdens de tocht veel over Spanje en zijn geschiedenis; er zijn ook nog zoveel resten van de Mooren en Romeinen zichtbaar. Na de koffiestop wordt het weer beter en komen we rond 11.30 uur in Ronda aan. Jesus is onze gids in Ronda en allereerst genieten we van het uitzicht en de enorme kloof en de oude brug. Na het bezoek aan het Don Bosco huis bezoeken we de Santa Maria la Mayor en lopen we door het stadje naar de Arena. Hier worden nog 2 keer per jaar stierengevechten gehouden. De meningen zijn in Spanje hierover verdeeld, de jeugd heeft hier ook steeds minder interesse in. We krijgen uitleg over het stierengevecht en mogen even achter de coulissen kijken. Met een groepje gaan we lunchen en sommigen gaan winkelen. Om 16.30 vertrekken we weer richting hotel waar de mooie gedekte ronde tafels weer op ons wachten. In Torremolinos is het St. Miguel feest de patroonheilige van de stad. De laatste avond is er een processie waar we met een aantal gasten naar toe gaan. Midden in het feestgewoel tussen de Spanjaarden horen we trommelgeroffel en komt de processie naderbij. Een leuke ervaring om mee te maken.

Zondag 30 september een vrije dag.

Met een grote groep vertrekken we naar Malaga, de bus stopt vlak bij het hotel en het duurt ongeveer een half uur voordat we bij het eindpunt zijn. Dit is bij de boulevard en vlakbij de binnenstad. We beginnen met een kopje koffie met zeezicht, er is markt en al kijkend en pratend komen we aan het einde van de boulevard. Hier gaan we lunchen en tot slot maken we nog een boottochtje. Aan tafel horen we de belevenissen van de anderen. Bij gebrek aan belangstelling gaat optionele excursie naar Sevilla niet door.

Maandag 1 oktober vrije dag.

Een aantal van ons  gaan terug naar Malaga, een prachtige stad met een bijzondere Kathedraal. Het museum van Picasso is open en zeer de moeite waard. Je kunt ook met de bus hop on hop of gaan of fietsen door Malaga, lekker tapas eten; kortom zeer de moeite waard. Bij het avondeten verheugt iedereen zich op de volgende dag.

Dinsdag 2 oktober Granada.

Chauffeur: Oscar

Gids:Luisa

Plaatselijke gids: Angel.

We rijden door de bergen langs citroenplantages en avocadobomen, forellen kwekerijen en de beste kaviaar. Na de koffiestop vertelt Luisa veel over de geschiedenis van de Mooren. Komen langs het plaatsje Santa Fe waar Columbus toestemming kreeg van Koning Ferdinand en Koningin Isabella om zijn grote reis te beginnen waarin hij Amerika ontdekt. Om 11.30 lopen we achter Luisa aan naar de Kathedraal, dit is ongeveer 25 minuten lopen, de bus mag niet dichterbij komen. Tussen leuke smalle straatjes doemt de grote Kathedraal op, hier hebben we vrije tijd en iedereen kan genieten van de mooie binnenstad. Nu op naar het Alhambra, Angel onze gids geeft ons de audio en we beginnen in de prachtige tuinen, al wandelend krijgen we uitleg o.a. dat het Alhambra in 200 jaar gebouwd is en dat het rood kasteel betekent. Via allerlei poortjes komen we in het Alhambra en kijken onze ogen uit over het knappe handwerk en de symmetrie. De fonteinen en de aangepaste stijl van de aanbouw door Koning Ferdinand. Via de tuinen lopen we weer naar de bus nemen afscheid van Angel en zijn rond 19.00 weer in het hotel. Nadat we in de bus eerst Luisa onze gids en Oscar de chauffeur hartelijk hebben bedankt. Spanje is voor onze groep meer gaan leven dankzij de vele uitleg en mooie tochten.

Woensdag 3 oktober: vrije dag, we besluiten naar Mijas te gaan

Om 10.00 uur vertrekken we met de bus vanaf het hotel naar Mijas, een prachtige tocht van een uur door de bergen met een mooi uitzicht naar de zee. We treffen het er is feest, flamingo dansen, gratis paella in reuze pannen klaargemaakt.

Er zijn vele kleine leuke straatjes en de oudste arena, ook is er een chocoladefabriek. Om 19.00 uur komen we, in het hotel, met de hele groep bij elkaar en onder genot van een glaasje sangria hebben we de mooie vakantieweek geëvalueerd en gezongen voor onze jarige. Voor de laatste keer naar de salon met de mooie gedekte tafels.

Donderdag 4 oktober de laatste dag

Door de late terugreis hebben we nog een groot deel van de dag vrij. Iedereen geniet nog even van het mooie weer en om 17.00 worden we opgehaald. De terugvlucht gaat mooi op tijd en we zijn om 23.00 weer op Nederlandse bodem. Het busje staat klaar en we vertrekken naar de diverse opstapplaatsen. Het was een mooie leerzame en gezellige reis