Maandag 22 oktober:

Vanuit verschillende opstapplaatsen worden 28 gasten opgehaald, In Venlo stap ik (Annemarie) ook op. Helaas komen we in een enorme verkeersdrukte waardoor het er nog om spant of we op tijd bij de incheck balie zijn. Gelukkig lukt dit en zijn we net op tijd op Schiphol en vliegen mooi op tijd naar Napels. Na landing staat Barbara bij de uitgang op ons te wachten en lopen we met haar naar de bus. Zien links van ons de Vesuvius liggen en rijden langs sinaasappel- en citroenbomen. Door het drukke verkeer doen we er iets langer over voor we het prachtige hotel bereiken. Iedereen heeft een kamer met zeezicht vanwaar  we op het eiland Capri uitkijken en hebben ook nog een prachtige zonsondergang. In het restaurant zijn de tafels al gereserveerd  en gedekt waar we van zeer smaakvol Italiaans  genieten.  Het hotel heeft een heel handig systeem bij het avondeten:  er ligt op ieder bord een menu met 4 of 5 voorgerechten en hoofdgerechten dit kun je aankruisen en wordt opgehaald. En… in prachtige borden uitgeserveerd. Voor het dessert komen ze met een wagen langs  met allerlei lekkers naar keuze ☺ Hierna nog even naar de lounge waar ik nog wat toelichting gaf over de week.

Dinsdag 23 oktober 8.30 uur vertrek excursie Amalfikust.

Chauffeur: Antonio

Gids: Valeria                Zij blijven de hele week bij ons.

We vertrekken met mooi weer en genieten van mooie uitzichten langs de kust. Rijden langs veel olijfbomen, helaas door het weer is er dit jaar een slechte oogst. De citroenen dáár is deze streek om bekend. Je hebt 3 keer per jaar een oogst. De Limoncello is hier dan ook de drank. Om 10.20 u hebben we een koffiestop en om 11.00 uur bereiken we het plaatsje Amalfi. Hier maken we een boottochtje langs de kust met een lekker zonnetje. Daarna lunchen we en vertrekken om 13.30 naar Ravello. De bustocht naar Ravello is geweldig aan beide zijden zien we de zee. Op de terugweg stoppen we nog in een Limoncello fabriek waar we die ook kunnen proeven. We hebben alom bewondering voor de rijkunst van Antonio, het valt niet mee door die smalle straatjes met zo’n grote bus. Na een prachtige tocht is het heerlijk aankomen in ons mooie hotel en verheugen we ons op heerlijk eten. In de lounge met zeezicht is er s’avonds muziek en iedereen begint elkaar een beetje te leren kennen. De volgende morgen vroeg vertrek we kunnen om 6.45 ontbijten.

Woensdag 24 oktober vertrek naar Capri

We vertrekken om 7.45 u naar Sorrento waar de snelboot naar Capri op ons ligt te wachten. Het weer is gelukkig prachtig, we doen  ongeveer 25 minuten over de overtocht. Bij de haven van Capri stappen we over in  een kleinere boot en varen om het eiland heen. Zien grote steile wanden en mooie huizen. Rond 10.30 zijn we terug en gaan we met kleine busjes naar Ana Capri, via nauwe straatjes met prachtig uitzicht komen we daar aan. Valeria wijst  ons de weg via allerlei winkeltjes naar een prachtig uitzichtpunt via de 800 traptreden die vroeger de enige weg van de haven naar boven waren. Een paar bezochten de villa van San Michele waar aan het einde van de tuin een sfinx ligt en als je die aanraakt mag je een wens doen. Hier gebruiken we ook de lunch en de kleine busjes brengen ons nu naar de plaats Capri. Ook hier prachtige uitzichten en vele winkeltjes. Met de snelboot weer naar Sorrento waarna we weer mooi op tijd in ons hotel zijn om van de zonsondergang te genieten. Om 20.00 diner wat weer heerlijk is en voor de meesten nog een drankje in de lounge.

Donderdag 25 oktober vrije dag

Om 10.00 uur ga ik met een groep met de shuttlebus naar Sorrento waar ieder zijns weegs kan gaan. Anderen blijven in het hotel, snorkelen of zwemmen in het zwembad. Kortom een heerlijke vakantiedag. Na het diner is er weer muziek in de lounge en er wordt gedanst!

Vrijdag 26 oktober Pompeii en Vesuvius

Vol verwachting en met een lekker zonnetje vertrekken we om 8.15 u. naar Pompeii. We rijden langs tomaten en abrikozen plantages en wijnvelden die het op de vruchtbare lavagrond prima doen. Rond 10.00 uur krijgt iedereen een “oortje” en starten we bij het oude theater. Het is ongelofelijk, in de straat zijn zelfs nog de karrensporen te zien. Het badhuis is ook indrukwekkend. Ze hadden toen al warmwater systemen. Via het forum een indrukwekkend plein lopen we naar de uitgang. Indien iemand wil afhaken hebben we om 12.00 uur een trefpunt afgesproken, maar op dat tijdstip missen we 3 gasten. Door een miscommunicatie komen ze pas om 12.45 uur maar gelukkig zijn we weer compleet. Na de lunch vertrekken we naar de Vesuvius waar je omhoog rijdend nog kunt zien waar ooit een lavastroom liep. Helaas ligt de top in de wolken, toch zijn we met een heel stel omhoog geklommen en krijgen op de top uitleg over de krater, jammer dat we hem niet zien. Rond 18.00 uur terug in ons hotel wat iedere keer weer fijn aanvoelt.

Zaterdag 27 oktober Napels

Om 8 uur vertrekken we met zon richting Napels. We hebben een koffiestop in een koraalfabriek, waar ze met de hand prachtige Camee broches maken. We krijgen een korte uitleg ook over de schelpsoorten. We maken met de bus eerst een rondrit door Napels voordat we uitstappen. Vanuit de hoogte zie je Napels en de kust; hier hebben we een fotostop tegenover de Vesuvius. We lopen achter Valeria aan door smalle drukke straatjes vol met koopwaar al veel voor de kerst. We horen uit een van de straatjes een prachtig gezang, iemand zingt ons vanaf het balkon toe. Na de lunch lopen we naar het nieuwe gedeelte waar we in het mooie grand café Gambrinus heerlijke koffie met een Napolitaans zoetigheid gebruiken. Hierna vrije tijd tot aan de terugrit. Het avondeten is weer voortreffelijk en iedereen zit gezellig met elkaar te kletsen. Na het eten wordt er een kaartje gelegd en na gekeuveld bij een drankje.

Zondag 28 oktober vrije dag

Helaas niet zulk mooi weer… Enige gasten gaan met de shuttlebus naar Sorrento. Ik ga met Antonio, de plaatselijke agent , en een gast naar de dokter, in een plaatsje verderop. We worden zee adequaat geholpen. De thuisblijvers kunnen op het terras bijhuisblijvers kon in het hotel met een prachtig uitzicht op zee. Voor het avond eten kwamen we nog bij elkaar waar we de afgelopen week nog even doornamen onder het genot van een klein glaasje limoncello. Hierna gingen we naar de eetzaal waar een mobiele keuken stond en twee Italiaanse koks die  ons leerde hoe je gnocchi maakt. Barbara vertaalde dit voor ons in het Duits en had een grote schaal met heerlijke Napolitaanse koekjes meegenomen. Na het voorgerecht hebben we al het personeel bedankt voor de goede bediening en het lekkere eten. Hierna ging iedereen naar de lounge want Max Verstappen was aan het racen,  die had gelukkig gewonnen.

Maandag 29 oktober naar huis

Op ons gemak kunnen we ontbijten want de bus komt pas om 11.00 uur. Het weer is niet koud maar bewolkt en veel wind. We waren iets te vroeg bij de incheck balie wat weer als voordeel had dat we er als eerste waren. Helaas werd het weer steeds slechter en kon het toestel van Transavia niet landen en week uit naar Calabrië. Uiteindelijk werd er besloten met de bus naar Calabrië te gaan. Met een colonne van vijf bussen vertrokken we om 18.30 uur. Na drie kwartier rijden kwam de mededeling dat we weer terug gingen naar Napels en vandaar toch weer zouden opstijgen. Iedereen was opgelucht dat we niet uren in de bus hoefden te zitten. Inchecken begon weer op nieuw en na toch nog lang wachten stegen we om 22.50 op. Na 15 minuten vliegen kwamen we in een enorme luchtzak wat de nodige schrik teweeg bracht. Iedereen was dan ook heel blij, het was inmiddels 1 uur de volgende dag, om weer met beide benen op de grond te staan.De bus met chauffeur Cyriel  stond op ons te wachten en  bracht ons na een lange reis weer veilig thuis.

Jullie waren een ontzettend leuke groep 1 tot en met 28😀

We hebben veel mooie dingen gezien genoten van het mooie hotel, lekkere eten kortom; deze reis is en blijft een aanrader!.

Annemarie Van Hoof, reisbegeleiding

namens JACOB REIZEN

Deze topreis bieden wij in 2019 weer 2x aan, in voor- en najaar! Kijk op onze site want deze bestemming is elk jaar razendsnel uitverkocht!