Dinsdag 13 november bij aankomst 24 graden (later 30 graden)

Jeetje, ik vlieg voor de achtste keer voor Jacobs Reizen naar deze heerlijke plek op aarde. En opnieuw verheug ik me op een weerzien met Dubai en de andere Verenigde Arabische Emiraten (VAE) en zeker niet op de laatste plaats met Hetty, onze gids. Al die jaren hebben we deze super gids tot onze beschikking. Niets is haar teveel. Deskundigheid en professionaliteit staan hoog in haar vaandel en… we zijn dikke vriendinnen geworden. Dus Dubai: here we come! Peter, mijn man brengt mij naar de Heerlerbaan. Het is frisjes maar we vliegen naar de warmte! Om 09.30 uur rijdt de Jacobs bus met chauffeur Marcel aan het ‘roer’ de parkeerplaats op. De Heerlense gasten stappen als eerste in de bus waarna we verder rijden naar Urmond en Venlo. Daar zijn we compleet. Düsseldorf is onze luchthaven vanwaar we rechtstreeks met Emirates naar Dubai vliegen. Onderweg naar de luchthaven heet ik de gasten welkom namens Het Zuiden en Jacobs Reizen en leg kort uit waarom de organisatie nu deze naam draagt. Ik stel onze chauffeur Marcel en mezelf voor en vertel het een en ander over de taken van de reisbegeleider, over onze gids, de valuta en de vliegtickets. De enveloppen met het e-vliegticket, een kaart en boekje van Dubai, een briefje met de valuta (Dirham) en de koers op dit moment en mijn eigen kaartje met mijn gegevens gaat door de bus. En ik haal de calamiteitenenvelop. De stemming zit er goed in, dat merk ik nu al! Op de luchthaven aangekomen nemen we afscheid van onze chauffeur, checken we samen in en gaan vervolgens door de controle. Het gaat allemaal van een leien dakje! Dus tijd voor een kop koffie en een eventueel klein hapje voor de hongerige magen. Om 14.30 uur gaan we los (we zitten in een A 380, een dubbeldekker, wat een ding zo groot!) en vliegen al snel boven het wolkendek. Bij Emirates zit je ruim en luxe in je stoel en de verzorging is prima. Heerlijke maaltijd, allerhande drankjes en thee en koffie in overvloed. Sommige gasten doen een dutje, anderen kijken een film of kletsen met elkaar. We zitten als groep bijna allemaal bij elkaar. Mooi op tijd, rond middernacht (de klok moet 3 uur vooruit) landen we op de luchthaven van Dubai, Terminal 3. We lopen richting douane (poeh, poeh wat een eind) en vervolgens naar de kofferband, altijd het trefpunt. Hier wacht ik totdat we allemaal compleet zijn, inclusief koffers uiteraard. Nog even een sanitaire stop en dan naar de uitgang waar gids Hetty ons verwelkomt. Zo een fijn weerzien en zo een ‘thuiskom gevoel’ voor mij! Als we buiten komen, voelen we de warmte, 24 graden. Heerlijk! Koffers worden in de bus geladen en dan… op naar het hotel Ramada Chelsea in de wijk Al Barsha. Hetty stelt zich voor en vertelt kort al iets over de excursie van morgen. We kijken onze ogen uit, al die lichtjes, al die enorm hoge gebouwen! En het is midden in de nacht. Kan je nagaan wat we allemaal gaan zien bij daglicht! Na een half uur staan we aan de balie van ons hotel en krijgen we een drankje. De incheck verloopt vlot en de gasten gaan naar hun kamer voor een welverdiende nachtrust. Hetty gaat huiswaarts en ik zoek ook mijn kamer op. Ik pak mijn koffer uit en schuif onder het Dubaise dekbed.

Woensdag 14 november (lekker temperatuurtje, 30 graden!)

Vandaag kunnen we een beetje uitslapen. In alle rust genieten we van het ontbijt en dan gaan de meeste gasten met mij mee naar de overkant van het hotel waar we bij de bank Dirhams kunnen pinnen. Geld omzetten kan overigens ook in het hotel. Klokslag 13.00 uur zitten we in de bus voor onze eerste excursie. We rijden over de 6 baans en grootste autoweg die Sjeik Zayed heeft aangelegd dwars door het Emiraat, naar oud Dubai. Sjeik Zayed wordt gezien als de vader van de moderne Verenigde Emiraten (overleden in 2004) en hij was en is nog steeds een zeer geliefde man. Hetty vertelt ons heel veel over ‘haar’ Dubai (Dubai werd in 1971 zelfstandig) en over alles wat we zien. Onze hoofden kunnen het draaien van rechts naar links bijna niet bijhouden! We bezoeken het Nationaal Historisch Museum en in dit museum krijg je zeker een eerste goede indruk over het vroegere Dubai. Met de watertaxi maken we een tochtje over de Creek en belanden we op de kruidenmarkt met een ‘overdosis’ aan heerlijke geuren en worden er heerlijke dadels gekocht. Daarna bezoeken we de Goud Souk waar alle gasten hun ogen uitkijken en alles goud is wat er blinkt. Het volgende hoogtepunt is de Burj Al Arab. Vanaf het strand bekijken we dit architectonisch hoogstandje. Dus worden de camera’s aan het werk gezet. Ze maken overuren. De Burj Al Arab is een enorm hotel. Er werken meer dan 1500 personeelsleden voor 202 suites, met vaak een eigen butler. Een suite huur je echt niet voor een paar euro! De bouw startte in 1994 en in 1999 opende dit hotel zijn deuren. Het wonderlijke gebouw vat de vooruitstrevende, sociaal opwaartse houding van Dubai samen. Het is een van de meest luxueuze gebouwen. Om langs de bewaking aan de brug te komen, moet van te voren een reservering in een van de restaurants worden gemaakt, voor bijvoorbeeld een high tea. En dat kost een paar duiten! Wij genieten op afstand van de Burj en dichtbij van de schitterende kleuren van strand en zee. De rit naar het hotel volgt. Vanaf 19.00 uur kunnen we aanschuiven in het restaurant voor het diner in buffetvorm waarna we voor de tweede nacht moe maar zeker voldaan in ons bed duiken. Met de eerste indrukken van Dubai. Goedenacht allemaal!

Donderdag 15 november (warm, 31 graden)

Vandaag staat het Emiraat Sharjah op het programma en… we hebben een jarige! Na het ontbijt stappen we in de bus en wordt er uit volle borst gezongen voor Pauline. Ze bereikt vandaag maar liefst de prachtige leeftijd van 87 jaar. Dat mag toch gezegd worden, temeer omdat deze ‘krasse oude’ dame aan alles meedoet. Ook de woestijnsafari laat ze niet aan haar neus voorbij gaan. We hebben allen respect voor haar! Met de jarige job in ons midden rijden we richting Sharjah, het mooie en vooral groene Emiraat. Het is een van de grotere en vroegst ontwikkelde Arabisch Emiraten. Onze eerste fotostop is bij een grote rotonde met midden daarop een enorme Koran van een Spaanse kunstenaar. Sharjah werd in 1998 uitgeroepen tot culturele hoofdstad van het Midden-Oosten. Onze gids vertelt ook dat Sharjah ‘droog’ ligt. Er wordt absoluut geen alcohol verkocht of geschonken. En als je ‘gesnapt’ wordt met bijvoorbeeld alcohol in je auto (en je hebt geen vergunning) heb je een heel groot probleem. Je zou zo maar gevangen kunnen worden genomen of het land uit worden gezet! Er is rond de stad Sharjah veel groen. Prachtig onderhouden en het is er indrukwekkend schoon. We bezoeken het Sharjah museum of Islamic History. Het is het bezoek meer dan waard. Het museum werd gerenoveerd en opnieuw geopend in 2008 en ligt pal in het historisch hart van Sharjah. Het herbergt meer dan 5000 Islamitische kunstvoorwerpen. Vooral de blauwe koepel met de sterrenbeelden wordt bewonderd. Onze volgende stop is de overdekte vis/ noten/ groenten en dadel markt. Ik zou hier uren kunnen ronddwalen en mijn gasten ook. Alles lacht je toe en het ziet er zo mooi en verzorgd uit! Als klap op de vuurpijl gaan we naar de beroemde ‘Blauwe Souk’, het meest gefotografeerde bouwwerk van Sharjah. Dan is de tijd daar om Sharjah vaarwel te zeggen en richting Dubai Mall te rijden. Vanmiddag gaan enkele gasten de Burj Khalifa ‘beklimmen’, maar er moet eerst nog een hapje worden gegeten. Overigens hebben de andere gasten de Burj Khalifa voor de maandagmiddag geboekt. In de Dubai Mall ontmoeten we, op een afgesproken plaats, de nieuwe eigenaren Romain Spauwen en Pascalle Ploemen van Het Zuiden/Jacobs Reizen. Zij verblijven een paar dagen in Dubai en sluiten later deze week bij ons aan om aan de excursie modern Dubai en ook de woestijnsafari deel te nemen. We wandelen na de lunch door de maar liefst 1200 winkels tellende Dubai Mall. Je kunt er shoppen, shoppen en nog eens shoppen! Om 19.00 uur komen we samen. Voor degenen die dat willen gaan we met taxi’s naar het hotel terug. Maar zeker niet voordat we het schouwspel van de fonteinen hebben bekeken. Opnieuw kijken we onze ogen uit en spitsen onze oren. De combinatie van fonteinen en muziek is overweldigend. En er is ook de mogelijkheid om met een bootje het schouwspel vanaf het water te bewonderen (65 Dirham/ 16 euro). Wat een indrukwekkende dag. En eerlijk is eerlijk: Eigenlijk zijn alle dagen indrukwekkend en bijzonder als je in dit mooie stukje wereld mag zijn! Na het diner drinken sommige gasten nog een glaasje op het terras op de eerste etage en leggen dan ook het hoofd op het kussen. Morgen staat de Oostkust op het programma!

Vrijdag 16 november (heerlijk weer, met temperatuur van 29 graden)

Sabaah al-khayr (Goedemorgen) Dubai! Een ontbijtje met een eitje en dan om 09.00 uur naar de bus. Vandaag zoeken we de Oostkust en de Indische Oceaan op. We rijden dwars door het land, naar de Oostkust. Woestijn, bergen en enkele kamelen (eigenlijk zijn het dromedarissen en worden ze ook wel schepen van de woestijn genoemd) passeren de revue. Hetty ‘doceert’ enthousiast over wat we vandaag allemaal zien en over de geschiedenis van de Emiraten. We maken een korte wandeling op het prachtig verzorgde universiteitsterrein van Sharjah. De universiteit is in typisch Oosterse stijl gebouwd en wordt nog geregeerd vanuit de streng Islamitische tradities. Daarom is er een scheiding tussen mannen en vrouwen op de campus. Dit geldt overigens niet voor alle universiteiten. Onze volgende stop is op de vrijdagmarkt (nu ‘elke dag’ markt), een markt met heel veel kraampjes aan de linker- en rechterkant van de weg. We kopen nog wat fruit, houden een toiletpauze en reizen verder af naar Fujairah (130.000 inwoners), het enige Emiraat dat niet aan de Arabische Golf ligt, maar aan de Oostkust. Het leven is hier totaal anders, de bevolking leeft voornamelijk van de visvangst. Tot 1952 behoorde dit Emiraat tot Sharjah. Nu is het met zijn natuurschoon en mooie stranden een populaire plek onder de ‘stadsmensen’ die er graag het weekend doorbrengen. Het is overigens ook een vruchtbaar gebied met veel bronnen en grote waterfabrieken. Tegen 13.00 uur komen we aan bij het Sandy Beach Hotel, ons verblijf voor enkele uurtjes. We kunnen er heerlijk genieten van de zee, het strand, een duik in het zwembad nemen en gebruik maken van het buffet (91 dirham/ 22 euro). De gasten liggen aan het zwembad of aan zee en houden siësta. Om een uurtje of 3 is het mooi geweest en rijden we verder naar de Al Bidya Moskee de oudste moskee van de Emiraten, gebouwd in 1446. Het is een piepklein moskeetje. Helaas mogen we niet naar binnen. We hebben nog een lange weg terug te gaan. De meeste gasten vallen dan ook in een diepe slaap. Zeelucht maakt moe en het was een lange dag. In het hotel frist iedereen zich op voor het avondeten. Nog een afzakkertje, een berichtje naar het thuisfront en dan zoeken we toch op tijd het bed op.

Zaterdag 17 november (opnieuw heerlijk weer, 31 graden)

Vandaag eerst ontbijten en dan staat Modern Dubai op het programma. Altijd een pracht van een excursie met natuurlijk de nodige ‘architectonische hoogstandjes’ en de uitstekende uitleg van gids Hetty. Onze ‘reis’ gaat allereerst naar Palmeiland en als we op het eiland zijn beland (met de nodige uitleg door Hetty) zien we in de verte het immens grote Atlantis Hotel liggen. We nemen daar een kijkje. Je hebt minstens een week nodig om er de weg naar je kamer te vinden, zo groot! Vervolgens is het tijd voor een koffiestop. Die maken we in Dubai Marina met de vele woontorens waar vooral heel veel expats wonen. Kort wandelen we daarna samen door de Souk Madinat waarna we richting hotel rijden en voor vandaag ‘dag’ zeggen tegen onze gids. We kunnen onze lunch in het hotel gebruiken, want vanavond zitten we onder de sterrenhemel aan de BBQ! We hebben vanmiddag namelijk ons woestijn avontuur! Op enkele gasten na gaan we allemaal dit spannende avontuur aan. Tegen 15.00 uur rijden de grote SUV’s voor. Ik hoop dat de mannen achter het stuur zich aan de snelheid houden! Nee grapje, ik bedoel daarmee dat ze in de woestijn niet alleen maar op het gaspedaal duwen! De spannende tocht kan beginnen, we zijn er klaar voor. Achter het stuur zitten de in wit gewaad geklede en vooral ook knappe chauffeurs. Het belooft wat! Onderweg naar de woestijn gaat het prima. De muziek gaat een tandje hoger, maar we zitten (nog) relaxt! Er volgt een stop om de banden iets leeg te laten in verband met de grip op het zand. Ik heb zo een stil vermoeden dat onze chauffeur er een feestje van gaat maken met ons. Van de rustige rijder is weinig of niets meer over tijdens de afdalingen van meer dan 200 meter in de prachtige en oh zo machtige woestijn! We gillen af en toe en de muziek gaat nog iets luider! Wat een ervaring. Je kunt bijna niet uitleggen hoe het voelt als zo’n sterke auto op een kleine richel op een zandduin rijdt om vervolgens een duik in het diepe te nemen. Je moet het zelf ervaren! Als we een stop maken hoor ik van de gasten in de andere auto’s dat ze het allemaal geweldig vinden. Ik ben gerustgesteld. Voor sommigen onder ons had het zelfs iets wilder gemogen! Nou, nou voor ons niet, hoor! De zonsondergang zien we niet of nauwelijks omdat het bewolkt is. Dus vertrekken we naar het Bedoeїnendorp. We zitten aan lange tafels op kussens. Voor een enkeling wordt een bank ergens vandaan getoverd. Er zijn optredens en we maken gebruik van het buffet en de BBQ. Het was een spannende en zeker geslaagde dag. Tegen 21.30 uur zijn we terug in het hotel. Masaa al-khayr mooi Dubai (goedenacht/ slaap lekker)!

Zondag 18 november (prachtig weer, 31 graden, puffen geblazen)

Opnieuw een hoogtepunt van deze reis! Abu Dhabi, met in ieder geval voor mij, mooiste moskee ter wereld. We staan vroeg naast ons bed. Ontbijtje en dan om 08.00 uur in de bus. Abu Dhabi betekent Vader van de Gazellen. Hetty vertelt met enthousiasme en veel passie over Abu Dhabi waardoor de busrit zo voorbij is en we de hoofdstad van de Emiraten al snel binnenrijden. Als we over een gigantisch verkeersplein rijden zien we in de verte de moskee opdoemen. De Sjeik Zayed bin Sultan Moskee, geopend in 2007 en met 20.000 vierkante meter de grootste ter wereld. Hetty vraagt om respect als we straks naar binnen gaan. Dit betekent ook, alle vrouwen armen bedekt en een lange broek of lange rok aan. Ook een hoofddoek is verplicht. Je mag elkaar niet aanraken, geen geschreeuw of geroep en de schoenen gaan uit. Alle dames met een hoofddoek is heel bijzonder en helemaal op deze zo bijzondere plek. Dus worden er weer heel wat foto’s geknipt. We lopen over de prachtige marmeren vloeren tussen de pilaren (1760 stuks) met bloemen van parelmoer en gaan dan de moskee binnen. Wat een pracht en praal, het geheel heeft een strakke en moderne uitstraling. Buiten was het al zo indrukwekkend, binnen is het zo bijzonder. We zetten onze kousen- of blote voeten neer op een tapijt van ‘pak hem beet’ 5000 vierkante meter (2 miljard knopen). Boven ons hangt een kroonluchter die uit heel veel Swarovski steentjes bestaat. Wat schitterend en dat is niet overdreven uitgedrukt. Je moet het zelf zien, voelen, beleven en ruiken om te ervaren wat het is in deze machtig mooie moskee te mogen zijn. In de grote gebedsruimte kunnen 7000 mannen, in totaal kunnen binnen en buiten 40.000 mensen bidden. We zijn allemaal diep onder de indruk en ook een beetje stil als we weer in de bus zitten. Maar dan rammelen onze magen. De lunch gebruiken we gezamenlijk in de Abu Dhabi Mall en smaakt voortreffelijk. Als we Abu Dhabi achter ons hebben gelaten gaan we naar het Louvre (is nu ruim 1 jaar open). Vele gasten kopen een ticket, 60 Dirham/ 15 euro, en genieten van iets heel bijzonders. De tijd vliegt en als we tegen 16.00 uur buiten zijn, rijden we naar het racecircuit van Abu Dhabi om op afstand even een blik te werpen. Binnenkort is ‘onze’ Max Verstappen hier om zijn kunsten te vertonen. Na dit intermezzo vallen de meeste gasten in de bus in slaap en dromen…. tja waar zouden ze van dromen? Zoveel moois op een dag, met als hoogtepunt toch echt wel de moskee, is bijna niet te bevatten. Maar wat hebben we genoten! En dan is het de hoogste tijd om afscheid te nemen van gids Hetty. Dat doen we op gepaste wijze in de lobby van het hotel. We zien haar na vandaag niet meer. Kelly bedankt haar namens alle gasten, geeft haar de envelop en er volgt een groot applaus. Hetty bedankt de groep op haar beurt voor het zo fijn samen zijn van de afgelopen week.

Maandag 19 november (wat een weertje, 30 graden)

Vandaag, een vrije dag! We slapen een beetje uit en ontbijten in alle rust. Veertien gasten vertrekken met mij naar de Burj Khalifa om die enorme spannende ‘omhooggang’ aan te gaan. Met, echt waar, een van de snelste liften ter wereld ga je naar die enorme hoogte van 526 meter!!! Daar is het observatiedek waar je kunt genieten van een prachtig uitzicht. Wat een belevenis, het is echt uniek om van die geweldige hoogte over Dubai te kijken. Na het grote avontuur gaan de meesten hun eigen weg en de twee alleen reizende dames nemen met mij de taxi naar de Mall of the Emirates. Daar wordt geluncht en geshopt en vooral ook genoten van onze laatste uren in Dubai. Want morgen gaan we terug naar ons eigen landje waar het behoorlijk koud is! Tegen 19.30 uur zijn alle gasten weer in het hotel en tref ik ze in het restaurant waar ik heb gezorgd voor 1 lange tafel om ons ‘laatste avondmaal’ in Dubai samen te gebruiken. Ik vertel het een en ander over het betalen van de rekening vanavond en het vertrek in de vroege ochtend, morgen vroeg! We maken een groepsfoto aan tafel en luisteren naar elkaars verhalen van deze dag waarna we allemaal op tijd onze kamers opzoeken. De koffers worden gepakt en we slapen nog een paar uurtjes.

Dinsdag 20 november (bij vertrek 23 graden, 05.00 uur)

Vroeg, heel vroeg om 03.30 uur gaat hij dan, die nare wekker! Het is onze terugreis dag! Even wakker worden en dan uit de veren. Douchen, aankleden, nog een laatste blik in de kamer, niets vergeten en dan naar de lobby. Er is nog voor een ontbijt gezorgd in het restaurant. De bus met chauffeur Assif rijdt voor. We bedanken hem en alle andere chauffeurs voor bewezen diensten en hij krijgt ook een envelop. We zijn startklaar voor het eerste gedeelte van onze terugreis! In het donker leggen we de eerste kilometers van de terugweg af. En dan staat onze dappere en oudste gast naast me. Zij richt prachtige woorden tot mij als dank je wel. Jeetje, ik moet er zelfs een traantje bij weg pinken! Dank je wel lieve Pauline! Op naar de luchthaven en daar komen we ruim op tijd aan. Altijd een prettig gevoel. We checken op een andere plek in dan vorig jaar. De controle van de handbagage gebeurt voortvarend en we nemen de trein naar de gate. Mooi op tijd zitten we boven het wolkendek en worden weer goed verzorgd door de bemanning van de Emirates. Na ruim zes uur vliegen (en de klok 3 uur te hebben teruggezet) wordt de landing ingezet en staan we snel weer met beide benen op Düsseldorfse bodem. De kofferband loopt maar het duurt even voordat alle koffers van de band zijn gerold. Een van de gasten wordt als verrassing opgehaald door haar zoon. Dus nemen we afscheid van haar in de hal waarna wij naar de bus gaan. Opnieuw is Marcel onze chauffeur en hij brengt ons veilig en wel naar onze ‘thuishavens’. Ondertussen deel ik de gesloten calamiteiten enveloppen uit. Wat ben ik daar toch altijd dankbaar voor. Iedereen is gezond gebleven, dat is mijn grootste wens voor elke reis. Ik bedank de gasten nog eens en kan alleen maar zeggen: “Wat hebben we veel gezien en veel geleerd over een wel heel bijzonder stukje wereld. Onze rugzakjes zijn boordevol gevuld met prachtige ervaringen. Bedankt lieve gasten, jullie waren een fijne groep”!

SHUKRAN (Bedankt) Hetty, uniek Dubai en de andere Emiraten! Ik hoop tot een volgende keer!