Maandag 18 maart 2019

Nadat iedereen in zijn/haar gewenste opstapplaats is opgehaald vliegen op 18 maart om 7.00 uur 29 gasten en tourleader Margot Cremers vanaf Eindhoven naar Tel Aviv.  Om 12.25 uur (in Israël is het één uur later) landen we op Airport Ben Goerion. Met alle controles en vraaggesprekjes zijn we na bijna twee uur uur in de aankomsthal, waar onze gids Ineke Soesan wacht. (Tip: pin en wissel geld vóór de kofferband). Nadat iedereen euro’s in shekels gewisseld of gepind heeft, vertrekken we naar Elmul Golan: het kibbutz/hotel waar we de komende drie nachten zullen logeren en van waaruit we de omgeving van het Meer van Gallilea gaan verkennen. Onze chauffeur Ruben brengt ons in twee uurtjes naar ons eerste logeeradres. Met het nodige getoeter en veel remmen. In Israël is het verkeer, op zijn zachtst gezegd, een beetje ongedurig maar Ruben brengt ons in de gestelde tijd “thuis”. Ineke vertelt veel over het zachtglooiende landschap (de Lage Golan) waar we doorrijden. Dankzij de regen van vorige week bloeit en groeit alles uitbundig. Over drie weken zal het landschap bruin zijn. We boffen met al deze bloemenpracht! Ineke Soesan komt uit Nederland maar woont al veertig jaar in een kibbutz en kan ons precies vertellen hoe het kibbutz systeem werkt. Elmul Golan lag bij de oprichting in 1936 bijna op de grens met Syrië en onze gids wijst op de schuilkelders in deze kibbutz uit de tijd van Jordanische en Syrische aanvallen. Ze zijn vooral gebruikt tijdens de 6- en 10daagse oorlogen. Het hele park wordt beheerd door de kibbutzim. Wil je ’s avonds nog even een biertje drinken? Geen bezwaar, dan wordt er een barman opgetrommeld. In de keuken en eetzaal werken bewoners en je wordt wel geacht je bord en bestek naar de “afwasband” te brengen. Er is een winkel waar werkelijk alles te koop is en op een dag waarop de wind “verkeerd” staat, ruiken we de koeien- en geitenstallen. Heel landelijk en zeker een oase van rust.  Na het eten zoeken we allemaal ons appartementje op. De dag was lang. Morgen is er een druk programma maar we starten voor één keertje pas om 9.00 uur. Lailah tov.

Dinsdag 19 maart 2019

Bokor tov, goedenmorgen.

Het is prachtig weer en via Tiberias rijden we naar de Berg van de Zaligsprekingen. Dit is de plek waar Jezus zijn bergrede hield. Op de top staat een achthoekige kerk (acht Zaligsprekingen) die door Antonio Berluzzi is gebouwd. Ik zal het houden bij één Zaligspreking: Gelukkig de vredestichters want zij zullen kinderen van God genoemd worden. Matteus 5:3-10. Langs de Golanhoogvlakte, de berg Hebron en de recente opgravingen in Magdala rijden we en komen uiteindelijk in Ginnosar aan het Meer van Galilea aan. Dit zoetwatermeer wordt gevoed door de Jordaan die bij Bethsaida in het meer stroomt en bij Yardenit verder stroomt naar de Dode Zee. Het is de grote leverancier van drinkwater in Israël. We maken een rustige boottocht, want lopen op water is ons niet gegeven, naar Capernaum. En daar eten we de beroemde Petrusvis. Een aanrader en voor mensen die een hekel aan graten hebben; ik at de filets. Heerlijk! Ons volgende doel is Tabgha. Hier verrichtte Jezus het wonder van de vermeerdering van twee vissen en vijf broden. “Er hadden ongeveer vijfduizend man gegeten, vrouwen en kinderen niet meegerekend.” Zo staat het in de bijbel. In de kerk vinden we nog een mozaïek uit de vierde eeuw van deze broden en vissen. Ineke geeft overal uitleg, en ze doseert de informatie heel goed. Dit blijkt ze de hele reis vol te houden. We leren ontzettend veel en het blijft interessant door haar manier van vertellen en uitleggen. Nu gaan we op weg naar Nazareth, waar we de Basiliek van de Aankondiging bezoeken. Deze moderne kerk, gebouwd over eerdere kerken die op deze plek stonden, maakt diepe indruk op ons. In de gaanderij om de kerk heen en ook in de kerk zijn afbeeldingen van Maria die door landen geschonken zijn. Groepen pelgrims staan bij de Madonna uit hun eigen land en bidden en zingen. Dit is een plaats van grote devotie. Nederland heeft de bronzen deuren geschonken. Daarbij ga je niet zo gauw staan zingen maar we zijn allemaal wel  ontroerd door een modern beeld van Gabriël en Maria dat achter de kerk buiten staat. Maria als geschrokken, bang jong meisje naast een grote engel. Tijd om naar Elmul Golan te gaan. Voor het diner en een welverdiend drankje. Na afloop zitten we nog met een groep bij elkaar in de lauwe nacht. Want er is wel een bar maar die sluit toch echt om 22.00 uur. Als we (als ouderen) door een scholiere gevraagd worden iets rustiger te praten want ze kan niet slapen, stappen we ook maar in bed! De omgekeerde wereld! Morgen vertrekken we om 8.00 uur naar  Caesarea.

Woensdag 20 maart 2019

Caesarea is gebouwd door Herodes de Grote. Hij startte de bouw in 22 BC en noemde de stad naar Augustus Caesar. Na een  verhelderende film over de situatie toen en nu, lopen we door deze magnifieke Romeinse site. De Kruisvaarders hebben in 1101 de stad op de Moslims veroverd. Maar omdat zij Akko en Jaffa boven Caesarea stelden, bouwden ze de haven maar gedeeltelijk weer op. Later werd de stad veroverd door de Mamlukken en nog later….teveel veroveraars om op te noemen.. Recentelijk is er een hippodroom blootgelegd, er is een groot amphitheater, er zijn sterke stadsmuren; Ceasarea was een belangrijke plaats. Wij verlaten de stad door de grote Kruisvaarderspoort. Je wandelt hier werkelijk door de geschiedenis van Israël en het is een wrede geschiedenis van veroveren en veroverd worden. Het is al weer lunchtijd en we zoeken een restaurant in Karmi’el. Het wordt gerund door Druzen, leden van een strenge  sekte die in Karmi’el en omgeving hun land en dorpen hebben. Haifa is onze volgende stop. We bekijken de stad vanaf de Carmel berg waardoor de prachtige terrassen van de Baha’i tuinen voor ons uitgestrekt liggen. Centraal staat een gouden koepel, de graftombe van de Bab. Voor veel Joden die naar Israël vluchtten was Haifa de eerste stad die zij zagen in het Heilige Land. We komen ogen tekort maar ook tijd, dus vertrekken we naar Yardenit, de doopplaats in de Jordaan waar Johannes de Doper Jezus gedoopt zou hebben. Het is nu een drukbezochte plaats waar pelgrims van over de hele wereld hun doopgelofte willen vernieuwen door zich onder te dompelen in de Jordaan. Er staan rijen pelgrims in witte gewaden. Deze heilige plaats wordt beheerd door leden van een kibbutz. In de bus zegt Ineke ons de tijden voor morgen: vroeg op en om 7.15 uur vertrekken. We hebben een drukke dag voor ons. Het weerhoudt ons er niet van om na het avondeten nog even een nachtmutsje in de bar te nemen. Die wordt weer apart voor ons geopend!

Donderdag 21 maart 2019

Uitchecken en door de Jordaanvallei op weg naar Jerusalem. We passeren Jericho, dat hoog op de bergen ligt. De muren zijn, zoals bekend, al lang geleden gevallen. Hier komt wel de ramshoorn ter sprake; de hoorn die muziekinstrument werd. In Jerusalem aangekomen, hebben we een prachtig uitzicht op de oude stad en dalen door de tuin van Getsemane af naar de prachtige kerk in de Kidronvallei beneden. En dan wordt het tijd voor Bethlehem. Via een grenspost (we komen in Palestijns gebied dus iedereen heeft zijn paspoort bij zich) rijden we de stad in en zoeken eerst een lunchadres. Weer is het een grote eetzaal maar we krijgen het gedeelte dat tot Bedouïnentent is omgebouwd. Nog een souvenir-koopmoment en dan lopen we naar de Geboortekerk. Boven de deur staat een spreuk: Wie hier als toerist binnen gaat, komt als pelgrim weer buiten. We zijn dus allemaal pelgrim geworden en krijgen daarvoor later ook een oorkonde. In de kerk zijn oude mozaïeken bewaard, en in de crypte vinden we de plaats waar Jezus geboren is. Na geruime tijd in de kerk rondgekeken te hebben, rijden we terug naar Jerusalem en ons hotel Ramada Gold Wing. Na het diner vindt bijna iedereen de gezellige lounge voor een drankje en nog even bijpraten. Deze reis geeft zoveel indrukken, emoties, nieuwe inzichten en het is goed hier af en toe eens over na te praten.

Vrijdag 22 maart 2019

Het programma is enigszins omgegooid want het is Shabbat. ’s Morgens gaan we met onze gids naar het Holocaust Museum.  Vooral het monument voor de anderhalf miljoen, in de Nazikampen gestorven Joodse kinderen ontroert iedereen diep. Zo ook het filmmuseum. Het is stil in de bus op weg naar Tel Aviv en Jaffa. Buiten ziet het er vrolijk uit: het Poerimfeest wordt gevierd. Dit feest is  ter herinnering aan Esther, vrouw van de Perzische koning die haar Joodse volk redde door iedereen te verkleden. Het is overal vol met verklede mensen, vooral kinderen. Jaffa is nu een dorp bij Tel Aviv maar was een bruisend stadje.. maar werd te vol. Op de heuvel (Tel) in de nabijheid werd een nieuwe nederzetting gebouwd.  Tel Aviv! De stad is de laatste 30 jaar enorm uitgebreid. Vooral de lucht in. De skyline wordt bepaald door de wolkenkrabbers. Jaffa is mooi gerestaureerd en nu een kunstenaarskolonie; het verdient wel een middagje rondkijken. Tel Aviv is een zaken- en uitgaansstad. Hier wordt Poerim goed gevierd, het is er levendig. Helaas kunnen we niet door het centrum naar de grote boulevard rijden, alles is afgezet door de politie. Te druk in het centrum. We rijden terug naar Jerusalem. In ons hotel zijn veel orthodoxe Joden gearriveerd, ook hier zijn alle kinderen verkleed.

Zaterdag 23 maart 2019

Bijtijds rijden we Jerusalem uit en door de steenwoestijn van Judea naar Masada. Met een grote kabelbaan (80 pers. per cabine) worden we naar de top van de tafelberg gebracht. Het alternatief is een voettocht over het Slangenpad, de enige andere toegang tot de berg. De Romeinen veroverden Jerusalem 70 jaar voor onze jaartelling en een duizendtal Joden bleven zich verzetten en trokken zich terug op de berg Masada. Het voert te ver om de hele complexe geschiedenis van Masada hier te vertellen. Maar eenmaal bovenop deze berg kun je je heel goed indenken hoe gruwelijk het einde van deze verzetsgroep moet zijn geweest. We wandelen  een goed uur door de overblijfselen van de oorspronkelijk Romeinse vesting en onze gids weet ons terug te voeren naar die laatste dagen. Naar de angstige vrouwen, de ongetwijfeld vrolijk spelende, niets vermoedende  kinderen en de moeilijke beslissing die genomen moet worden door de verzetsstrijders. Langs de kust van de Dode Zee rijden we naar Qumran waar de Dode Zee Rollen indertijd door Bedouïenenherders werden gevonden. Archeologen zijn nog altijd bezig met het ontcijferen van deze verslagen. Men beloofde indertijd de herders geld voor gevonden rollen, al was het maar een stukje van 10 bij 10! Gevolg: heel wat rollen zijn versnipperd want zo brachten deze meer geld op voor de herders.   Langs deze hele kust ontstaan voortdurend sinkholes en veel strandrestaurantjes zijn verplaatst naar elders. Er is langzamerhand slechts één restaurant in deze streek. We hebben er gegeten, het kon niet anders. En dan gaan we “zwemmen” in de Dode Zee. Een ervaring! Voor de gasten die niet willen drijven is er een restaurantje en terrassen. De dag loopt al weer op zijn einde en na anderhalf uur rijden we terug naar Jerusalem. Er staat nog een “Jerusalem by night” op het programma. Met 15 gasten stappen we na het diner in de bus van Ruben en zien de Tempelberg prachtig verlicht, de Nederlandse molen (die pas kon draaien toen er een Friese molenbouwer bij was geweest). We passeren de Knesset en de verlichte Menora, symbool van Israël. We rijden door de orthodoxe wijk waar het zeer levendig is. De Shabbat is afgelopen en iedereen is op weg ergens naar toe. Er was natuurlijk nog veel meer te zien en deze rit was zeker de moeite waard.

Zondag 25 maart 2019

Omdat het Tempelplein maar een korte tijd open is voor toeristen vertrekken we om 7.15 uur voor een voettocht door oud Jerusalem. We starten bij de Oude Muur en komen de stad binnen door de Mestpoort. U kunt wel raden wat er het meest door deze poort naar buiten werd vervoerd. In de muren van Oud Jerusalem zijn 8 poorten. Het regent en het is opeens koud na een zonnige week. Jerusalem heeft bestrating van de gele Jerusalemsteen, mooi maar het wordt helaas spekglad bij regen. Iedereen let goed op en gelukkig valt niemand. De Rotskoepel met de gouden overkapping, de Aksa-moskee en het hele tempelplein maakt diepe indruk. Via de Leeuwenpoort zoeken we de Via Dolorosa. Even tijd voor koffie met baklava en dan lopen we dezelfde weg die Jezus met het kruis liep. Er zijn veel groepen pelgrims die met een groot kruis deze weg volgen en bij elke statie bidden en zingen. De Calvarieberg is nu onderdeel van het plein en de Grafkerk. Veel geloofsrichtingen hebben in deze kerk een kapel en het is een komen en gaan van processies, voorafgegaan door de kerkleiders. Het is een indrukwekkende plaats. Na de lunch in de soukh kunnen we een uurtje besteden aan wereldse zaken als cadeautjes en koffiedrinken. Hierna bezoeken we nog de kerk van de Maria ten Hemelopneming. Ook hier worden Marialiederen gezongen door pelgrims uit allerlei landen. Rest ons nog een wandeling de Sionsberg op door de oude Joodse wijk en naar de kerk en het klooster van Dormitio. We legden in totaal bijna 9 km af en het was elke meter interessant. De Klaagmuur is onze laatste stop en dan gaan we terug naar het hotel. We nemen afscheid van Ineke en Ruben, met een Nederlands cadeautje en een lied. Morgen worden we door iemand anders naar het vliegveld gebracht. Iedereen weet het tijdspad voor morgen en na een laatste drankje in de lobby zoeken we onze kamers op.

Maandag 26 maart 2019

Helaas, onze reis zit erop. Stipt om 9.30 uur rijden we weg naar Tel Aviv. We hebben een relatief snelle doorgang op Ben Goerion, met een vraaggesprek met de tourleader en enkele gasten. Iedereen weet: nee, geen cadeautjes gekregen! Zelf de koffer meegenomen van de hotelkamer naar de bus! Ja, we zijn toeristen die reizen in een groep! We vliegen op tijd naar Eindhoven. Daar staat onze bus al klaar en ook de taxi voor 3 gasten uit Venlo. Het grote afscheid gaat beginnen. Dit was een prachtige, enerverende en ontroerende reis. We begrijpen Israël en Palestina nu een beetje beter, dankzij de goede, rustige uitleg van onze gids. Een volgende keer zal ik graag weer een groep naar Israël begeleiden. En dan zal ik hopen op een gasten als in  deze groep. Geïnteresseerd, zorgend voor de mensen die het wat moeilijk hadden en vooral gezellig. To-da, bedankt.

Margot Cremers, reisbegeleiding namens Het Zuiden & Jacobs Reizen

Valkenburg, april 2019.

Deze succesvolle Israel-reis (“Wandelen door de Bijbel”) bieden wij 2x per jaar aan. Bent u door dit verhaal geïnteresseerd geraakt: in oktober 2019 herhalen we deze reis. Er is al voldoende op geboekt, zodat u zeker bent van vertrek. Klik voor meer informatie voor deze reis op deze link.