Dinsdag 5 maart 2019

Keurig op tijd vertrekken we op deze carnavalsdinsdag vanuit diverse opstapplaatsen met Paul onze chauffeur. In Düsseldorf wacht ook een groep Duitse gasten op mij, dus we zijn compleet.  Helaas horen we bij het inchecken dat er een vertraging van 2,5 uur is. We krijgen voor het ongemak allemaal een voucher van 7,50 euro. Om 16.45 gaan we de lucht in. Bij landing blijken we geluk bij een ongeluk te hebben. In verband met het slechte weer van deze dag is  (de luchthaven pas 15 minuten geleden geopend (anders hadden we door moeten vliegen naar Tenerife). Maar we zijn er! De bus staat klaar en rond 21.30 zijn we in het hotel. Uiteraard is er een maaltijd voor ons bewaard! Dus we gaan eerst eten en dan inchecken en lekker naar bed.

Woensdag 6 maart

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we om 9.00 uur naar het Nonnendal. Dit is de eerste kennismaking met iedereen samen. Nadat ik het een en ander heb uitgelegd in de bus neemt gids Lucia het over, onze gids voor de rest van de week met Roberto aan het stuur. Via bergachtige binnenwegen komen we bij het eerste uitzichtpunt Pico do’s Barcelos. Hier worden de nodige foto’s gemaakt. Daarna rijden we door naar het Nonnendal: langs vele eucalyptusbomen en smalle wegen maar ook tijdens deze reis hebben we een ervaren chauffeur. We genieten van mooie uitzicht punten en kijken diep het dal in. Hierna komen we langs veel kastanjebomen en horen wat hier allemaal van gemaakt wordt: van taartjes tot drank etc. Vervolgens bezoeken we in Monte de barok kerk met de kleine Madonna. Als klap op de vuurpijl gaan we met een korf (mand met ijzeren glijders) naar beneden dit duurt ongeveer 15 minuten en is een hele  leuke ervaring om mee te maken. Hierna rijden we naar Funchal waar een aantal gasten in het centrum uitstappen. Bij het diner ontmoeten we elkaar weer en na een gezellige maaltijd kunnen liefhebbers in de bar nog genieten van een carnavalsactiviteit.

Donderdag 7 maart

We vertrekken weer om 9 uur maar nu rijden we naar de westkust. De eerste stop is in Camera de Lobos met kleurrijke vissers bootjes. De reis gaat verder langs de kust met prachtig zicht vanaf Cabo Girao, een glasplateau van waar je ongeveer 590 meter naar beneden kunt kijken. Een raar gevoel om daar op te staan. In Ribeira Brava genieten we van de zon, koffie en uitzicht op de zee. De tocht gaat verder via dorpjes, suikerrietplantages, mooie bomen en bloemen naar de pas Boca de Encumeada ongeveer op 1007 meter hoog. Hier is vandaag helaas regenachtig maar toch genieten we, o.a. van vele, vele gele bloemen. We dalen af en komen aan in Porto Moniz waar we in een prachtig restaurant met uitzicht op zee een heerlijke lunch krijgen. We hebben hier ook de tijd om van de zee te genieten en de lavabekkens te zien waar je in de zomer kunt zwemmen. We rijden verder langs een stuk kust en genieten van watervallen en weer nieuwe uitzichten. Via de hoogvlakte komen we bij een bananenplantage, waar we een leuke wandeling maken en ons verbazen over de mooie bloemen aan de bananenbomen zijn.  Deze bananen zijn klein van stuk en vrij zoet. Na een prachtige dag genieten we weer in het hotel van een heerlijke maaltijd.

Vrijdag 8 maart

We bezoeken vandaag de oostkust waar we na een rit via mooie dorpjes aankomen in Camacha, Hier bezoeken we een fabriek bezoeken waar nog op oude wijze manden worden gevlochten. We rijden via de Poiso Pass naar Pico Ariero. Bij het uitstappen komt de wind komt ons tegemoet maar dat weerhoudt ons er niet van om te genieten van een magnifiek uitzicht  over de bergketens met  in de diepte het eerder deze week bezochte Nonnendal. We arriveren in Santana waar we eerst een heerlijke lunch nuttigen. Santana staat bekend om zijn unieke driehoekige huisjes waar we een kijkje mogen nemen en door de mooie tuintjes mogen lopen. Aan de overkant is een kleine markt met bijzondere vruchten o.a. suikerappels. Via lange tunnels rijden we door naar Porto da Cruz en via mooie uitzichten langs de kust zien we de spectaculaire landingsbaan.  We kunnen goed  zien dat hij verlengd is en rijden er nu onderdoor,  een uniek staaltje van een Portugese architect. De baan wordt ondersteund door talloze betonnen palen. Dan rijden we via Santa Cruz weer terug naar het hotel. We hebben een prachtige dag gehad, veel gezien en genoten van het landschap vol heerlijke vergezichten. Weer genieten we van een heerlijke maaltijd en zijn er weer leuke tafelgesprekken. Vanuit de bar klinken vanavond Portugese Fado liederen.

Zaterdag 9 maart

Vandaag gaan we hoofdstad Funchal bezichtigen. Het eiland Madeira is pas in de 14e eeuw ontdekt. Suikerexport en hout heeft voor veel welvaart gezorgd. Nu zijn de Madeira wijn en het toerisme de hoofdbron van inkomsten. We stoppen bij de boulevard en lopen naar de kathedraal, een van de oudste bouwwerken. In de 15e eeuw gebouwd in gotische stijl en met een prachtig zilveren processiekruis. We lopen door de stad naar een fabriekje waar nog handmatig tafelkleden etc. worden geborduurd. We bezoeken de overdekte markt en krijgen uitleg over de bloemen en vruchten die er te koop zijn. Wandelen door een oude wijk met mooie beschilderde deuren. Bezoeken een wijnbodega en proeven verschillende soorten Madeira met een stukje honingkoek. Hierna gaan we nog naar een Botanische tuin waar we uitleg krijgen over de mooie bomen en planten. Na de koffie gaan we  terug naar de bus en rijden naar het centrum waar weer een aantal gasten uitstappen om in de stad te blijven. Dit is de laatste keer dat we met ’n allen op excursie zijn geweest. Dus bedanken we Lucia onze geweldige gids en Roberto de super chauffeur nu al voor hun goede zorgen. Vanwege het slechte weer verleden week blijkt de carnavalsoptocht uitgesteld te zijn en wordt ie vandaag ingehaald. Een bijzonder kleurrijke ervaring. De achterblijvers kunnen overigens gemakkelijk per bus (nr 45) terug naar het hotel of kunnen à raison van 8 euro een taxi nemen. We sluiten de dag weer af met een lekkere en gezellige maaltijd.

Zondag 10 maart

Een uitstapje waarbij we – bij prachtig weer – 15 minuten met de kabelbaan omhoog gaan om te genieten van het prachtige uitzicht over de baai van Funchal. Boven aangenomen ligt bij Monte de mooie tuin Monte Palace Garden. We beginnen bij het museum en bewonderen eerst Afrikaanse kunst en daarna schitterende mineralen en edelstenen. We volgen Lucia die ons veel vertelt over alle bomen en planten die we naar beneden zien en waar we een kopje koffie drinken in het zonnetje. De terugweg is bergop, maar voor wie dit te zwaar is, is er een golfkar aanwezig. De route heeft ook Portugese blauwe-witte plateaus met de geschiedenis daarop afgebeeld. Een groepje gasten gaat een bootreis maken op de Santa Maria, een replica van de boot van Columbus. Deze tocht duurt 3 uur en de hoop is tijdens deze tocht dolfijnen te zien. Helaas hebben we die niet kunnen spotten maar de zon scheen heerlijk en we  hadden een prachtige tocht. We varen een tijdje vlak langs de kust en zien dat sommige kuststrookjes – die alleen per boot bereikbaar zijn – zelfs worden verbouwd. Elk stukje land wordt hier benut! Bij het diner zien we elkaar, hier en daar met door de zon getinte gezichten, weer terug.

Maandag 11 maart

De Levadawandeling staat op het programma. Het is weer heerlijk weer en wij rijden naar het begin van een route die voor iedereen goed te doen is. Een Levada is een irrigatiekanaaltje het is hét watertransportsysteem in Madeira. We lopen achter elkaar met aan de linkerkant de Levada en rechts prachtig uitzicht op mooie bomen, planten en bloemen. Na anderhalf uur hebben we een koffiestop en daarna lopen we nog ongeveer 40 minuten. De Levada’s moeten ieder jaar worden schoon gemaakt dit wordt nu ook gedaan. We zijn getuige en zien dat het water door de Levada gaat stromen. Het was een heerlijke tocht vol prachtige natuur, iedereen heeft er zichtbaar van genoten. In het centrum van Funchal stappen weer wat gasten uit; de rest geniet van een vrije middag rondom het hotel. Het is helaas alweer de laatste dag.

Dinsdag 12 maart

De transfer naar de luchthaven is pas om 15.00 uur. We genieten nog van een uitgebreid ontbijt en koffie in de zon. Om 12.00 uur moeten we de kamer verlaten en gaan we nog lekker lunchen bij het zwembad. De bus is op tijd en het inchecken verloopt soepel. De terugvlucht gaat zonder problemen. In Düsseldorf staat de bus al voor ons klaar en worden veilig door chauffeur John naar huis gebracht.

We kijken terug op een mooie vakantie. We hebben heel veel gezien en genoten van dit mooie eiland, het weer en niet te vergeten onze gezellige groep. Het diner was altijd een feestje;  alleen door het eten maar ook door de leuke gesprekken en dilemma’s die we met elkaar te bespreken hadden.

20 maart 2019, Annemarie van Hoof,

reisbegeleiding Het Zuiden & Jacobs Reizen

ZIN IN DEZE HEERLIJKE MADEIRA REIS??

Klik hier voor de (identieke) september reis!