Woensdag 3 april (zon)

De eerste gasten worden om 06.40 uur opgehaald in Valkenburg en de laatste om 08.45 uur in Roermond. We komen 30 man sterk om 10.50 uur aan op de luchthaven Schiphol vanwaar we om 13.40 uur de vlucht hebben met Transavia naar Napels. Daar worden we om 16.00 uur opgewacht door onze transfergids Barbara. De afstand tussen Napels en Massa Lubrense, onze logeerplek, is hemelsbreed zo’n 60 km. We rijden langs de schitterende kust die ondanks haar eeuwenoude bewoning veel van haar ongerepte schoonheid heeft behouden. De beroemde Costiera Amalfitana voldoet aan de hoogste verwachtingen. De kronkelende, overhangende weg biedt markante panorama’s en sommige stadjes lijken, hangend aan steile hellingen, de zwaartekracht te trotseren. Schoonheid en geschiedenis zijn overal en smaakvol vermengd met het vita mondana (mondaine leven) van de Italiaanse vakantieoorden! Ons hotel Delfino, waar we om 18.30 uur arriveren, ligt tegen de rotsen, recht tegenover Capri en heeft een adembenemend uitzicht. Het inchecken is goed georganiseerd en er is free wifi in het hotel. Vanaf nu gaan we genieten! Het is prachtig weer en het eerste glas Italiaanse wijn smaakt dan ook verrukkelijk. Het diner is vanaf nu elke avond een feest, er is telkens keuze uit vier voor- en vier hoofdgerechten en mogen we van de serveerwagen een dessert uitzoeken. Er wordt met veel liefde gekookt en er is een prettige bediening in het restaurant. Daarnaast is er een mooie bibliotheek waar ’s avonds nog een drankje kan worden genuttigd.

Donderdag  4 april (wisselvallig weer met een enkele bui)

Onze gids Valeria komt ons om 08.30 uur ophalen. Het is een zeer enthousiaste Italiaanse die vloeiend Duits spreekt. Zij is samen met Antonio onze vaste begeleidster; we boffen echt met haar. Vandaag staan Amalfi en Ravello op het programma. De Amalfikust is door elke beroemde schrijver en dichter bezongen en het is inderdaad een adembenemende kust. Onze eerste stop is Positano, een dorpje dat zich vastklampt aan een hoogtevrees opwekkende helling. Langs de kustweg staan de fruithandelaren met de smakelijk ogende citroenen en sinaasappelen en we kunnen op een van de mooiste plekken aan de kust onze eerste shot vitaminen nuttigen. Deze streek staat namelijk sinds 1700 bekend om zijn limone di Sorrento. We gaan naar Amalfi . Dit is de grootste stad aan deze kust en staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. De stad werd in 1131 door koning Roger van Napels ontworpen. De Duomo is de belangrijkste bezienswaardigheid van Amalfi. Er moet een trap van maar liefst 62 steile treden worden beklommen voordat we het interieur van de prachtige Dom kunnen bewonderen. De entree bedraagt € 3,- en we krijgen er een zeer professionele rondleiding door Valeria. Met vrijwel de hele groep lunchen we in een door de gids aanbevolen restaurant. In deze plaats zouden we nog uren kunnen verblijven om te snuffelen in alle gezellige specialiteitenwinkeltjes, maar we reizen verder naar Ravello. Na een poosje in de file gestaan te hebben op zo ongeveer de mooiste plek van de wereld komen we tijdig aan in Ravello. Helaas regent het er behoorlijk! Ravello is een opmerkelijke stad, gebouwd op een uitloper van een berg op 350 meter boven het azuurblauwe water van de Golf van Salerno.Vele poëtische en artistieke zielen wierpen een blik op deze plek en besloten te blijven. Tot de   voormalige bewoners behoren Boccaccio, Wagner, Grieg, Greta Garbo en Gore Vidal. We maken en wandeling langs enkele hoogtepunten zoals de Villa Ambrone, Villa Rufolo en de Duomo di Ravello en we zien de Villa van Richard Wagner. ’s Avonds genieten we weer van een heerlijke maaltijd vergezeld door een majestueuze zonsondergang.

Vrijdag 5 april (zonnig weer)

Vesuvius en Pompeji

Om 08.00 uur vertrekken we met onze gids Valeria. Zij vertelt boeiend over de streek waar we doorheen rijden. Er komen namelijk veel goede wijnen uit dit gebied en de beste tomaten groeien in de omgeving van de Vesuvius. Op weg naar Pompeï vertelt Valeria ons over de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Chr. Onder haar bezielende leiding krijgen we een goede rondleiding langs de hoogtepunten van de stad. Wij zien o.a. het Forumtheater, Amfitheater, Lupanara (bordeel), Huis van de pauwen en Villa dei Misteri. Deze laatste villa is een rijke boerderij-villa met mooie heldere fresco’s. De broodbakker, de gaarkeuken en de herberg langs de uitgesleten straten komen tot leven. Na bijna drie uur in het verleden te hebben gewandeld komen we weer terug in de 21e eeuw voor een gezamenlijke lunch. Daarna gaat de reis verder naar de Vesuvius. We stappen uit boven aan de berg op de parkeerplaats en ik ga met een aantal gasten de klim aan naar de krater, terwijl de achterblijvers genieten van de natuur en het mooie uitzicht op Napels. ’s Avonds genieten we weer van een prachtige zonsondergang en een voortreffelijk diner.

Zaterdag 6 april (zon)

Vandaag een vrije dag. We hebben een extra bus kunnen organiseren (kosten € 15,- per persoon) om een gezamenlijk bezoek te brengen aan Positano, een dorpje dat zich vastklampt aan een hoge en steile helling. Vrijwel de gehele groep maakt van dit mooie aanbod gebruik. Vandaag is Barbara onze gids die met veel enthousiasme vertelt over de mooie plekken die we passeren. Iedereen is uiterst tevreden en had deze dag niet willen missen.

Zondag  7 april (zon)

Om 08.15 uur vertrek naar Capri en Anacapri. Valeria vertelt boeiend over de geschiedenis en meldt dat de vulkaangrond zó vruchtbaar is, dat de citroenen drie maal per jaar geoogst kunnen worden. We gaan eerst  met de bus naar de haven van Sorrento waar we aan boord gaan van de boot die ons in een half uur naar Capri brengt. Daar stappen we over op een andere boot die ons rond het eiland vaart en waarvoor we per persoon € 18,- extra moeten betalen. De kapitein stopt op verschillende plekken om de groene en blauwe grot te bekijken. We zien het vele koraal en de verschillende rotspartijen. Onderweg wijst Valeria ons nog op de schitterend gelegen villa’s van de rijken der aarde: filmsterren en industriëlen. Als we dan opnieuw bij Capri aankomen, zien we in de verte al dat dit prachtig moet zijn. We leggen aan in Marina Picolla. Met busjes worden we naar het centrum van Capri (Monte Solare) gebracht. Daar bezoeken we een prachtige tuin met wonderbaarlijk uitzicht en vertelt de gids over de historie van Capri. De lunch gebruiken we op een nog hoger gelegen stuk van het eiland, namelijk in Anacapri. Ook hier worden we met busjes naartoe gebracht. Weer een adembenemend uitzicht! We zien nog een tuin, de tuin met de Villa San Michele, met rode graniet sfinx. De villa werd gebouwd uit de restanten van het voormalig paleis van Keizer Tiberius door de Zweedse arts Axel Munthe. Iedereen is het erover eens dat het bezoek aan villa San Michele een absolute must is!! We krijgen nog wat vrije tijd, die iedereen op eigen wijze kan invullen. Dan staan de busjes weer klaar om ons naar de haven te brengen. We varen terug naar het vaste land. Onze chauffeur Antonio  krijgt regelmatig applaus vanwege zijn geweldige rijkunst langs de kust met meer dan 600 bochten. Voordat we ’s avonds aan ons feestelijk diner beginnen, krijgen we een workshop GNOCCHI met het volgende recept:

Aardappelen even gekookt en geraspt, 500 gr. Voeg ongeveer 100 gr. meel toe (eerder minder dan meer want dan zou de Gnocchi te hard worden) en 1 rauw ei, zout en lekker veel geraspte Parmezaanse kaas. Goed mixen en dan steeds van een bolletje deeg een lange sliert rollen. Deze slierten in stukjes van ongeveer 1 cm snijden en in kokende bouillon (of het water) doen. Wanneer zij boven komen drijven zijn de Gnocchi gaar en kunnen zij met een schuimspaan in een vergiet gelegd worden. De tomatensaus is al heel simpel: een flinke scheut olijfolie, ontvelde tomaten, basilicum, peper en zout. De Italiaanse tomaten zijn zoet, dus het is raadzaam er in Nederland een schep suiker of honing toe te voegen. Laat de gnocchi nog even sudderen en klaar is Kees!

Maandag 8 april (zonnig)

Vandaag gaan we met de nog steeds enthousiaste Valeria naar Napels. Om lang in de bus te zitten, rijdend langs zo’n mooie kust, is voor niemand en probleem. Aangekomen in Napels krijgen we in vogelvlucht een mooie indruk van het hart van de stad die beroemd is vanwege zijn chaos en de grenzeloze energie van de Napolitaanse geest. We lopen door de Kerststallenstraat waar we onze ogen uitkijken naar de ongelofelijke hoeveelheid kitsch en kunst. We hebben een korte koffiepauze op de Piazza San Domenico en bekijken de kerken Santa Chiara en Gesu Nuovo. Daarna spreekt Valeria plaats en tijd af waar we elkaar weer treffen om de rest van het programma te vervolgen. Na de lunch bezoeken we het monumentale centrum van Napels. We krijgen uitleg over de verschillende gebouwen waar we langs wandelen, zoals het Castel Nuovo en de Galeria. Vervolgens gaan we naar het beroemde Gran Caffè Gambrinus, waar Valeria uitleg geeft over de beroemde Napolitaanse pâtisserie, die vervolgens ruimschoots door de gasten met smaak wordt genuttigd. Op de terugweg maken we nog een extra stop voor een limoncello proeverij. Omdat het de laatste dag is van onze gids en de chauffeur, bedankt een van onze gasten op de terugweg Valeria hartelijk voor haar kundige en aangename manier van kennis overdragen en krijgt zij de gebruikelijke enveloppe overhandigd. Uiteraard wordt ook onze geweldige chauffeur Antonio niet vergeten en wordt hij uitgebreid bedankt voor het vakkundig besturen van zijn bus.

Dinsdag 9 april (zon)

Vandaag is een vrije dag. Enkele gasten nemen deel aan de optionele excursie naar het eiland Ischia en een drietal gasten gaat op eigen gelegenheid naar Paestum.  Alle overige gasten maken van de gelegenheid gebruik om voor € 10,- per persoon met een bus naar Sorrento te gaan. Daar worden nog souvenirs gekocht en geniet iedereen van de laatste dag aan de Amalfikust.

Woensdag 10 april (zon)

Deze laatste ochtend kunnen we nog ontspannen genieten van het voortreffelijke ontbijt buffet. Om 13.00 uur vertrekken we naar het vliegveld waar we, na enige vertraging, om 17.30 uur vanuit Napels terugvliegen naar Amsterdam. Na een voorspoedige vlucht  stappen we in de bus. Tijdens de bustocht naar Limburg dank ik iedereen uitvoerig voor het aangename gezelschap. Ik ben blij dat ik de noodenveloppen aan iedereen ongeopend kan teruggeven. Het was een fijne en gezellige groep en er heerste een prima sfeer. Kortom een geweldige reis die we iedereen kunnen aanbevelen. De gasten hebben volop genoten van boeiende excursies, het schitterend gelegen hotel met een voortreffelijke keuken aan een van de mooiste kusten ter wereld.

Heerlen, 14 april 2019,

Ria Freijser – Zeegers

ENTHOUSIAST OVER DEZE GEWELDIGE BESTEMMING EN PRACHTIG HOTEL? In oktober wordt deze reis herhaald. Klik hier op de reis Amalfikust onze site en wacht niet met reserveren want deze reis is doorgaans snel uitverkocht!